Inga barn
12.11.2015
Hej!
Jag har gråtit otroligt mycket över detta. Jag är tillsammans med kille och vi är redan gifta. Jag och min man försöker få barn men det går inte. Det händer inget. Vi har försökt i flera år. Alla runt om mig vänner, släkt och halvbekanta ser ner på mig. Det "pratas" om att jag inte lever till vår tro, att jag skyddar mig med olika preventivmedel. Sanningen är den att jag aldrig använt mig av något skydd (xx). Jag kan tydligen inte bara bli gravid. Det är någon där ovan som säger att nej inga barn till dig. Min bror som är 2 år äldre har 4 barn, min storasyster som är 1 år äldre har 3 barn, och min lillasyster 3 år yngre har 3 barn. Mina andra syskon är inte i könsmogen ålder ännu. Men jag kan inte få barn. Mina föräldrar har nog misstänkt att jag använder preventivmedel och speciellt min mans föräldrar misstänker det men jag gör inte det. Utan det är bara misslyckade jag som inte lyckas bli gravid. Jag ges inga barn. Jag vill nog, men det ges inga barn.
Har aldrig känt mig så dålig och illa som jag är nu.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.11.2015
Hej,
Jag tycker att du skall tala med dem på familjeplaneringen/preventivrådgivningen om saken. Om man har försökt bli gravid i mer än ett år utan att lyckas så kan de börja utreda vad det beror på. Jag förstår att du är snabb att ta på dig skulden för detta, det är ganska mänskligt att göra det, men ibland vet man helt enkelt inte vad det beror på att det inte blir barn direkt - det bara är så. Det betyder inte att ni aldrig kommer att lyckas.
Men steg nr ett i nuläget är nog att du blir undersökt. Både en gynekologisk undersökning och olika blodprov för att se att allt är som det skall, att dina hormonnivåer är ok och att du har ägglossning. Beroende på vad dessa undersökningar visar så kan sedan mannen undersökas o.s.v. Ibland kan man också tänka sig att det är stressen över att man inte blir gravid som gör det ännu svårare att lyckas. Och då kan det vara bra att tala med någon utomstående. Speciellt om man tillhör en familj där det mer eller mindre förväntas att man skall bli gravid väldigt snabbt.
Så mitt råd är att du skall sträcka på ryggen och försöka strunta i vad folk tror - låt dem fundera på sitt så sköter du ditt. Så bokar du tid till en gynekolog som kan påbörja utredningarna och så ser ni vert det bär. Du har ju åldern på din sida, och idag kan de allra flesta som har svårigheter med att bli gravida bli hjälpta.
Jag håller tummarna!
Kram,
Tessi