Inte råd med abort
21.04.2016
Hej!
Jag är gravid, max 1 månad gången, och vill ha en abort. Vet inte vem fadern är.
Till problemet, jag har stora pengabekymmer och får inga lån, föräldrar finns inte med i bilden, jag är totalt pank..
Jag jobbar men har stora indrivningsskulder, räkningar och hyror som skall betalas.
Hur i hel*ete skall jag bekosta aborten?
Tacksam för svar. Fattig_gravid

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.04.2016
Hej,
Själva aborten kostar inte någonting, så det kan vara bra att komma ihåg. Men om man är över 18 år så tillkommer det ändå lite kostnader. Det handlar då om besöksavgiften på hvc som är ungefär 20 euro + poliklinikavgiften på sjukhuset som är undefär 40 euro. Så det är inga stora summor det handlar om, men om man inte har några pengar alls så är det förstås pengar det också. Om det är så att 60 euro känns oöverkomligt så tycker jag att du skall gå och tala med dem på socialtjänsten eftersom de isåfall kan hjälpa dig. Så vänta inte längre nu utan ring till socialen och sedan till hvc och boka en läkartid. Räkningarna från hvc och sjukhuset får man ju på faktura hem på posten, så du behöver inte heller ha pengar med dig på plats och ställe, vilket gör att du kanske kan ordna upp det med socialen även i efterhand. Huvudsaken är ju att aborten görs så fort som möjligt så att den inte fortgår längre än nödvändigt.
Det ordnar sig nog.
Kram
Tessi