Kan jag vara gravid?
06.04.2022
Hej! Jag hade oskyddat sex för en vecka sen, men tog ett dagen-efter-piller dagen efteråt (ca. 12h efter samlaget). Min mens tog slut på lördag och jag hade samlaget på onsdagen efter. Nu en vecka efter att jag tog pillret så har jag börjat blöda, vilket jag har förstått att är en vanlig effekt av dagen-efter-piller. Men jag har blött väldigt mycket och jag befinner mig på dag 16 i min oregelbundna menscykel. Jag undrar ifall jag borde ta ett graviditetstest om nån vecka fast att jag haft mellanblödningar eller hur fortsätter jag från denhär situationen, är väldigt orolig över att jag ska vara gravid.
Ifall jag skulle vara gravid, hur går man tillväga för att göra en abort?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.04.2022
Hej,
På basen av det du skriver så känns det osannolikt att du skulle ha blivit gravid, dels med tanke på att du just hade haft mens och dels för att han inte kom i dig, men precis som du skriver så finns det alltid en risk att det kan finnas levande spermier i försatsen och med tanke på att din mens är oregelbunden så vet vi inte exakt när din ägglossning skulle inträffa. Så du gjorde alldeles rätt som tog ett akut p-piller.
Det att du nu blöder beror sannolikt på pillren, för det är en vanlig biverkning av dem att det kan uppkomma blödningar och att den hormonella balansen blir lite avvikande. Jag tycker ändå att det var "värt det" för att inte tvingas gå omkring och oroa sig. Nu gäller det alltså bara att vänta på att blödningen upphör, och så får man försöka ta det därifrån.
Du skriver att din mens redan tidigare har varit oregelbunden, och jag tror inte att den kommer att vara "värre" än normalt efter detta, bara du tar dig förbi den pågående blödningen. Jag rekommenderar att du skulle ta ner en mens-app till telefonen om du inte redan har en. Det är ett ganska enkelt sätt att följa med hur cykeln ser ut från en månad till en annan, och på sikt kan man ändå lära sig se samband i det även om det kan kasta lite från månad till månad.
Det är alltid bra att testa sig för säkerhets skull då det har gått tre veckor sedan man tog akut p-pillret, bara för att vara helt på den säkra sidan. Men i ditt fall skulle jag inte oroa dig. Med tanke på hur länge du nu har blött så är det osannolikt att en potentiellt befruktat ägg skulle lyckas hålla sig kvar. Men bättre ändå att veta säkert. Så vänta tills det gått tre veckor och sedan testar du dig.
OM graviditetstestet skulle vara positivt så kan du kontakta preventivrådgivningen. Där kan du tala med en barnmorska om vilka alternativ du har. De kan inte berätta för dig hur du skall göra, men de kan hjälpa dig att reda ut dina egna tankar kring det. Du är i vilket fall som helst inte den första eller sista i din situation. Om du vill göra en abort så görs ett till graviditetstest och ett klamydiaprov, och sedan får du träffa en läkare som skriver en remiss till sjukhuset där aborten görs. Men ta inte ut någon stress och oro i förväg över detta för jag tror inte att det är aktuellt.
Ta hand om dig.
Kram,
Tessi