kan jag vara gravid?
09.08.2014
hej jag låg med en kille för ca 2veckor sedan, utan nåt preventivmedel, så vi körde altså inget "in ut" men han fingrade mig och var inne i mig med fingrarna och jag runkade av honom, kan det vara så att han hade spermier på fingrarna när han fingrade mig och att jag på såsätt blivit gravid?
För min mens e 1vecka sen och jag börjar bli jävligt orolig nu... Borde jag gå och ta ett graviditetstest?
och vad ska jag säga till mamma och pappa om jag faktist är gravid?... jag får ju fan int ens ha sex laglit ennu...
Är det stor risk att jag är gravid? och när börjar det synnas tecken på att jag skulle vara gravid, ifall jag är det.
Kan jag isåfall göra abort utan att berätta det åt någon?
snälla svara snabbt fö jag e jäätttteorolig orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.08.2014
Hej.
Ta det lugnt bara och sluta oroa dig. Det är nog osannolikt att du skulle vara gravid. Trots att killen skulle ha fått utlösning och haft spermier på fingararna som han sedan förde in i dig - så är sannolikheten att dessa spermier skulle ha överlevt från penisen till fingret till dig pytteliten, och sannolikheten att de sen ännu skulle ha varit tillräckligt friska för att simma vidare och befrukta ägget är ännu mindre. Det går helt enkelt inte.
Att din mens är sen beror antagligen på att du oroar dig, eller så på någonting helt annat. Hela vetenskapen kring kvinnans hormoner och menstruationscykel är komplicerad och oftast får man aldrig något svar på varför mensen är sen - den bara är det. Det är normalt, speciellt bland tjejer i din ålder.
Du undrar hur du isåfall skulle berätta det för dina föräldrar, om det skulle vara så att du skulle ha haft oskyddat samlag - där killen fick utlösning inne i dig och du blev gravid, så är det nog lättast om man bara kommer ut och säger det till dem. Ja, det kan hända att de blir ledsna eller arga - men oftast tar föräldrar det bättre än man kanske trott. Ofta blir de kanske lite arga på sig själva över att de inte sett till att deras barn använder preventivmedel eller ledsna över att deras barn redan har sex - någonting som de kanske upplever att han/hon är för ung för.
Även om det kan kännas som att abort är det självklara beslutet om man blir gravid i "misstag", så är det alltid ett stort beslut. Oftast behöver kvinnan stöd från andra både före, under och efter aborten. Därför är det alltid bra om hon berättar om det för sina föräldrar. Att ha genomgått en abort är en stor och tung hemlighet att bära ensam. I de flesta kommuner finns även en barnmorska eller hälsovårdare som man kan diskutera med om man är osäker på hur man skall gå tillväga. Henne kan man få kontakt med genom preventivrådgivningen på den egna kommunen. Man kan även tala med skolhälsovårdaren om man har frågor om hur man skall göra eller vem man skall kontakta.
Nu önskar jag förstås att du skulle kontakta din preventivrådgivning för att skaffa dig ett pålitligt preventivmedel, eller se till att du har kondomer med dig i fortsättningen för att undvika att måsta genomgå denhär oron flera gånger.
Var rädd om dig själv!
Tessi