Kan jag vara gravid?
30.04.2016
Hejsan!
Nu är det så att jag har gått och blivit jätterädd för att jag skulle vara gravid... Jag har egentligen ingen orsak annat än att jag tycker att min mage är större än vanligt, vilket ju antagligen bara beror på att jag har ätit mer än vanligt eller så.
Grejen är den att jag tar p-piller. Jag skippar mensen varannan månad och har gjort det sedan jag började ta pillren för ett och ett halvt år sedan. Jag har aldrig missat ett piller med en hel dag men någon gång har det hänt sig att jag har tagit pillret senare än jag brukar (alltså några timmar senare).
Men så jag skulle gärna vilja veta om ni, utgående från hemliga tilläggsinfon jag skriver, skulle kunna antingen säga att jag 100% säkert INTE kan vara gravid eller om det finns en chans. För ifall det finns en chans måste jag köpa ett graviditetstest för jag blir galen av att tänka på att jag kanske har ett relativt stort foster i magen...
Tacksam för snabbt svar, har haft panik och gått och grubblat nu i någon månad men har inte tagit ett test eftersom jag inte tycker att jag egentligen borde ha någon orsak till att vara gravid i och med allt jag skrivit i tilläggsinfoboxen... Nåja men tack för svaret på förhand! jätterädd

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.05.2016
Hej.
Jag tror precis som du. Att du inte har någon orsak att vara rädd för att vara gravid. Jag kan inte uttala mig om några procent hit eller dit eftersom alla kroppar fungerar olika. Men jag kan utifrån vilken sannolikheten är konstatera att det skulle vara verkligen konstigt om du var gravid.
Med tanke på att du äter p-piller så är du ju skyddad från att bli gravid så länge du äter pillren som de skall ätas. Om det kastar med bara någon timme så påverkar det inte skyddet, men om du helt glömmer ett piller så måste du ju skydda dig på något annat sätt under de kommande 7 dagarna.
Det normala är att man inte har mens alls om man är gravid. Det förekommer givetvis undantag, men de är just det - undantag. Det finns flera saker jag kunde kommentera angående hur osannolikt det är att du skulle vara gravid, men eftersom du har skrivit detaljerna i hemliga rutan så kan jag inte ta upp dessa utan att avslöja vad det är du har skrivit.
Men kort och gott. Jag kan inte säga att du med 100% säkerhet INTE är gravid, eftersom det finns detaljer som jag inte känner till, MEN det är väldigt osannolikt. Och OM du var gravid så skulle du antagligen vid dethär laget ha ganska märkbara symtom, t.ex att mensen uteblivit (som trots allt är det absolut vanligaste symtomet) illamående, ömhet i brösten och kraftlöshet. Det att magen blir större brukar inte vara ett av de första symtomen eftersom fostret vid t.ex. vecka 13 är ca 6 cm långt, d.v.s. mindre än en knackkorv. Så de flesta gravida kvinnor får rundare mage först lite senare och då brukar nog andra symtom redan ha visat hur det ligger till.
Om du är orolig så tycker jag att du skall testa dig för att få sinnesfrid, men jag tror inte att du är gravid.
Kram
Tessi