Kan jag vara gravid?
25.04.2017
Hej! Jag har jättemycket ångest över en sak. För snart 2 veckor sen, hade jag sex utan kondom. Han kom inte in i mig och 3 dagar senare tog jag ett akut p-piller. Igår märkte jag av att mina flytningar var lite mörkare och mera rödaktiga, och idag så är det mörkbruna "prickar" och ljuröda flytningar. Mina bröst är jätteömma men det är de alltid när jag ska få mens.. Jag borde få den på fredag.
Kan jag vara gravid? Och isåfall kan jag göra anort utan att mina föräldrar vet av det? Och gör det ont? Hur mycket kostr det att göra abort? Desperat tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.04.2017
Hej,
Med tanke på att du skriver att dina flytningar är blodblandade så tror jag att din mens är på kommande. Men som du vet så fungerar akut p-pillren bara om de tas innan att ägglossningen har skett, så om ägglossningen redan hade inträffat (och ägget t.o.m. blivit befruktat) så kan inte akut p-pillret göra någonting åt saken.
Så det enda du egentligen kan göra nu är att vänta och se. Men dina blodiga flytningar är ett gott tecken om man säger så.
Om det skulle vara så att abort blir aktuellt så är det oftast bra att berätta sanningen för dina föräldrar. Många tjejer känner stor oro inför att berätta det, men oftast brukar det inte bli så dramatiskt som man har föreställt sig. Föräldrarna kan ju känna att de blir besvikna och arga - men i allmänhet vill de ju bara det som är bäst för sitt barn. Med tanke på din ålder så behöver du inte dina föräldrars tillåtelse till att göra abort, men OM någonting skulle hända, om ingreppet skulle gå fel eller liknande så är du trots allt inte myndig ännu och de är dina vårdnadshavare - som trots allt har ansvar för dig. Det är alltså inte helt okomplicerat. Så OM du skulle vara gravid så rekommenderar jag att du skulle tala om saken med en barnmorska på preventivrådgivningen som kan hjälpa dig och fundera över vad som är bäst i just ditt fall och hur du kan berätta det för dem.
Aborten sker oftast med läkemedel bara graviditeten upptäcks i tid. Du får först lämna urinprov för att konstatera graviditeten och testa för klamydia. Sedan bokas en läkartid så att en läkare kan skriva en remiss till sjukhuset. På sjukhuset får du två tabletter, en som du sväljer och en som läggs i slidan. Sedan kommer din kropp själv att sätta igång själva "aborten". Det kan kännas som kraftiga menssmärtor ungefär. Vid behov kan man få värkmediciner. Beroende på sjukhuset kan man få åka hem (om man har någon med sig) eller så stannar man på sjukhuset över dagen och åker hem till kvällen. Några veckor senare tas ett blodprov för att kolla upp att din hormonnivå har återställts. Aborten kostar som ett vanligt poliklinikbesök, d.v.s runt 30-40 euro.
Jag vet att det är väldigt mycket känslor just nu, men försök att behålla lugnet. Eftersom graviditeten är oönskad så är det ju ett gott tecken att du blöder. Så vi hoppas att det fortsätter.
Jag håller tummarna, och hoppas att du är superpetig med preventivmedel i fortsättningen :)
många kramar
Tessi