Kond
14.09.2015
Hej!
hörni snälla, kan ni kom del ut kondisar ti vårt högstadie å ti typ , E behövs verlligen killar struntar i annars, å så. Ja vet att vill ha di ett fö ti vis att di har sex två fö no att skydd se men e går itt ti far ti butik å köp här, e skvallras fö myki å förldrar jobbar i butiker. Ni måst kom å del ut rädd att eblir mang graviditeter annars eftersom killan ha få en grym nonchalant inställning ti skydd!!!
Oroliga tjej gruppeb

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
14.09.2015
Hej!
Vilken superbra fråga - och vilken tajming! Vi har faktiskt också funderat på det här, av flera anledningar.
Se, dels håller vi nu på att planera vilka teman vi kan fara ut till högstadierna och föreläsa om - ni minns så där som vi kom till ert högstadie ifjol och berättade om Inte-okej-sex? I år skulle vi ha flera saker högstadierna kan välja mellan, men ett av dem skulle vara en lektion där vi går igenom svaren på de allra vanligaste frågorna på Decibel. Och bland de frågorna ingår hur man blir och inte blir gravid och varför skyddet är så viktigt. Så nu har vi ju faktiskt skäl att kontakta just er skola och säga att nu har det kommit en anonym förfrågan från ert högstadium att nu skulle det här med info om skydd verkligen behövas just där.
Sedan så var vår egen sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi just på kondomkurs, alltså Röda Korset ordnar Gummiskolan där de lär vuxna hur man ska fara ut i skolorna och prata om skydd och lära eleverna att lägga på kondomer. Då ger Röda Korset med en massa kondomer - så vi skulle faktiskt nu ha möjlighet att skaffa fram lite kondomer att dela ut.
Vi ska dessutom kolla med en av våra samarbetspratners, österbottniska Pasante som bland annat importerar bra kondomer, ifall de kanske skulle vilja vara med på ett hörn!
Och så har vi också funderat på ifall vi inte skulle få fara från Decibel till Åminne, Solf, Petalax och andra ungdomsdanser här i trakten. Mest för att påminna unga som gått ut högstadiet om att vi finns till hands ifall de har något de undrar över. Men samtidigt hade vi funderat på ifall Tessi kunde dela ut lite kondomer till de som övar på plats att trä på en kondom på en dildo.
Håll tummarna att er skola väljer just vårt Vanligaste-frågorna-på-decibel-paket, för det låter ju nog som att det behövs där. Det kanske vore bra att ni själva också skulle gå till tex hälsokunskapsläraren eller en annan ni har förtroende för där och berätta om er oro och vårt paket ;) Det kunde ju till och med ses som en investering från kommunens/stadens sida att det inte blir så dyrt med könssjukdomar, aborter och tonårsgraviditeter i långa loppet om unga får info - vårt paket är ju gratis för er skola också!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren-sexualrådgivaren Tessi