Kondom
11.04.2020
Hej, jag och min kille har haft sex men vi tror vi satte på kondomen fel väg och min mens är sen, kan jag vara gravid, hjälp Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.04.2020
Hej,
För det första; Öva på förhand att trä på kondomen innan ni har sex. Kondomer är ju gratis i den kommun du bor, så du kan få flera från preventivrådgivningen. Det är inget konstigt med att det kan vara lite krångligt i början eftersom situationen i sig är väldigt spännande - och man gärna skulle vilja att det går så smidigt och snabbt som möjligt - men just därför är det viktigt att öva på förhand och att man gör det lugnt och ordentligt då man trär på kondomen.
Kondomen kan bara rullas ut åt ett håll - så om man lägger den på toppen av penisen och försöker rulla ner det - och det inte går - så är det ett tecken på att man har den fel väg. Om man är osäker så kan man rulla ut den lite då man tar den ur paketet bara för att se vilken väg som är rätt. Det är viktigt att kondomen rullas ut hela vägen ner över penisen ända till roten - d.v.s. så långt som det går, och att man då och då under samlaget kollar att kondomen sitter kvar. Om kondomen lätt "halkar av"  eller rullas upp av sig själv så är den antagligen fel storlek och då får man testa en annan sort. På nätet kan man kolla vilka storlekar olika kondomer har så är det lättare att hitta en som är rätt storlek.
Men som du säkert har hört förr så finns det många orsaker till att mensen kan vara sen, och oftast får man inte veta vad det beror på. Så bara för att den alltid tidigare har varit regelbunden så betyder det inte att den alltid kommer att vara det. Det händer nästan alla tjejer nån gång att mensen är sen, och det betyder inte automatiskt att någonting är fel eller att man skulle vara gravid. Men om din mens är över en vecka sen så tycker jag att du skall testa dig bara för att vara säker.
Bra att ni använde kondom, fortsätt att öva er så behöver ni inte vara oroliga över att det skulle "misslyckas".
Kram
Tessi