Kondomen gled av
11.08.2015
Hej!
Jag och min pojkvän hade nyligen samlag och när han tog ut den såg vi att kondomen inte satt kvar. vi hade alltså haft sex ett tag utan kondom, mi8bn fråga är nu vad ska jag göra? oroad

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.08.2015
Hej.
Ja, kondomer kan vara trixiga på det sättet, och det är aldrig någon trevlig överraskning. Nu måste man ju försöka minimera risken för oönskade följder då. Könssjukdomar kan man inte göra så mycket åt i efterhand - men antagligen är det inte dem ni oroar er för utan mer en eventuell graviditet. Om han inte kom i dig så är ju risken ganska liten (även om det är teoretiskt möjligt)  att du skulle ha fått i dig livsdugliga spermier. Men om han kom i dig, och om du vill vara helt säker så tycker jag att du skall gå till apoteket och köpa dagen efter - piller. På så sätt slipper du oroa dig för en eventuell graviditet.
Och i fortsättningen kan ni ju fundera på om kondom är rätt skydd för er. Bara för att kondomen har rymt iväg en gång är det knappast anledning att dissa metoden helt, men det fins ju även andra metoder för att undvika graviditet. Så fundera på saken.
Kram
Tessi