Kondomen sprack
10.01.2015
Hej
Till och börja med hör det till att jag tog ett akut p piller under min förra menscykel, efter det så kom min mens som den skulle, höll i sig fyra dagar, och graviditetstestet jag gjorde efteråt visade negativt
Men nu är det så tyvärr, att några dagar efter den mensen tog slut hade jag och min pojkvän sex, och kondomen sprack (detta skedda alltså några dagar efter mensen efter akutpillret avslutats)
Jag var så orolig eftersom jag inte visste när ägglossningen skulle inträffa menscykeln efter man har tagit akut p piller, och rädd att bli gravid, så att jag tog ett akutpiller till för att känna mig mer på den säkra sidan (jag tog det inom 12-13 timmar)
Han säger att han tror till 80% att han inte fick utlösning, och att det inte borde vara någon fara, men jag har läst att killar kan få utlösning utan att nödvändigtvis ha orgasm? Stämmer det, bör jag vara orolig? Jag gick på toa efteråt utan att känna att något slemmigt rann ut
Och jag har hört så många olika rön om hur ofta man kan använda akutpiller; UMOs hemsida säger en gång per mensscykel, och av andra har jag hört ett per halvår. Jag är väldigt medveten om att det är ohållbart att förlita sig på dem och att jag borde se över andra preventivmetoder istället, men jag var bara så orolig och vill verkligen inte bli gravid. Har dessutom hört att pillren förlorar sin effekt om man tar dem ofta, men det är min andra gång någonsin, så just denna gång bör det väl fungerat?
det är andra gången i mitt liv jag tagit akutpiller, och jag har andra biverkningar än när jag tog det förra, jag har haft en mellanblödning på 3 dagar, ganska svullna och ömma bröst, lite ont i buken, mått lite illa, kan det vara en effekt av att jag tagit två piller cyklerna efter varandra eller kan det bero på graviditet?
Hur stor kan risken vara att jag blivit gravid? Hypokondrisk tjej

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
14.01.2015
Hej Hypokondrisk tjej!
Jag tyckte att ni agerade klokt och rätt!  Du tog pillret inom 12-72 timmar vilket rekommenderas. Norlevo fungear med 52-84% säkerhet när man följer instruktionerna. Den här procenten är ju lite svårmätt eftersom pillret fungerar ju så att det förhindrar ägglossning. Akutpiller rekommenderas nog bara en gång per menstruationcykel - vilket du ju nog egentligen har följt. Jag tror inte du är gravid. Jag tror dina symtom beror på hormonerna från pillret.
Men klart du kan göra graviditetstest! :)
Men samtidigt skulle jag ju nog väcka tanken på ett mer bestående preventivmedel. Speciellt om du är i ett stadigt förhållande så skulle jag rekommendera att ni testar er för könssjukdomar och provar på ett hormonellt preventivmedel.
Lycka till!
Mvh,   Annika          barnmorska-hälsovårdare