Kondomen sprack -utlandet hjälp
25.01.2016
Hej, jag hade sex med en kille och kondomen vi använde sprack. Jag tog ett "plan B pill" ca 1h efter incidenten. Min menskalender visade att jag hade ägglossning samma dag som vi hade sex. Pillret jsg tog förhindrar ägglossning men hur funkar det om jsg redan på börjat ägglossningen? Igår (Fyra dagar efter sexet) fick jag smärtor så som mensvärk brukar kännas fast mer än vad min vanliga mensvärk är. Jag har dock inte fått min mens (den är beräknad om ca 10dagar.) Jag är mycket orolig över att jag eventuellt skulle blivit gravid, behöver jag vara det? Jag bor just nu i södra delen av USA som utbytesstudent och har ingen vuxen jag känner mig trygg med att prata om detta. synen på detta är väldigt negativ, jag vet inte ens om abort är okej eller lagligt.
Jag undrar hur stor ni tror risken är att jag blev gravid, vad jag ska göra och om ni kan säga något lugnande, har lite panik.
Tack på förhand. Orolig i utlandet

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
27.01.2016
Hej. Det var snabbtänkt av dig att ta ett akut p-piller då kondomen sprack. Precis som du säger så fungerar pillret enligt principen att det skjuter upp ägglossningen, men om det skulle vara så att du redan har haft ägglossning så fungerar det alltså inte. Jag förstår om det känns tungt och ganska hysteriskt just nu då du är där borta och inte vet vem du skall tala med. Men tyvärr har jag ingen annan tröst att ge än att det enda du kan göra just nu är att vänta och se, d.v.s vänta på att mensen skall komma, och att testa dig ifall mensen är sen. Dock är det ju stor risk att mensen blir sen eller tidig eller bara allmänt krånglig eftersom du tog pillret.
Du kan också försöka trösta dig med att det ju inte är så lätt att bli gravid även om man har sex precis vid ägglossning. Så om han ändå kom inuti kondomen, som sedan sprack, så minskar det sannolikheten ytterligare, eftersom det så att säga inte var fri passage. Men det bästa, och enda du egentligen kan göra just nu är att vänta. Om mensen kommer så är det ändå bra om du testar dig några veckor senare, bara för att vara säker.
Men OM du skulle vara gravid, så skriver du hit pånytt så funderar vi vidare på hur vi skall lösa situationen. Det ordnar sig.
Många kramar
Tessi