Konsomen åkte av, HJÄLP!
15.08.2017
Hej!
Jag hade samlag med min kille för några dagar sedan och när vi var klara insåg vi att kondomen hade åkt av. Jag hittade den i mig, och han hade kommit i den.
Jag är livrädd för att bli gravid!
Vad ska jag ta mig till?!?! Aggedagge

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.08.2017
Hej.
Det man kan göra om man märker en sådan sak är att ta ett akut p-piller, men beroende på hur länge det är sedan ni hade sex så skall du isåfall skynda dig till apoteket och köpa pillret eftersom de måste tas så fort som möjligt efter att man haft sex, beroende på vilken sort det är så kan de tas max 3 eller 5 dagar efter att man haft sex. Personalen på apoteket kan hjälpa dig hitta rätt piller. Du skriver ingenting om när du senast hade mens och huruvida din mens brukar vara regelbunden eller inte, det kunde ge en liten fingervisning om hur nära ägglossning det hela skedde. Desto närmare ägglossning desto större är risken för en oönskad graviditet.
Det vi nu kan trösta oss med är att han trots allt hade kommit i kondomen, så det var kanske inte så stor del av spermierna som sist och slutligen kom ut i dig. Men visst, risken finns eftersom det som du vet kan finnas miljoner med spermier i bara en enda droppe.
Det finns helt enkelt inte så mycket du kan göra nu annat än att vänta, och besöka apoteket. Nästa gång får ni försöka vara försiktigare och kontrollera att kondomen sitter kvar även under samlaget.
Kram
Tessi