Koppar spiral - ömma bröst
09.02.2015
Hejsan!
I juni förra året satte jag in min kopparspiral, har tidigare haft oregelbunden mens, o mådde inte bra av hormoner, och min mens var normal, och fick ganska normal mensverk.
Sen dess har jag haft små blod flytningar, till och från hela tiden, och ibland perioder mer mer blod, som mens typ.
Förra veckan slutade jag blöda, och har inte blödit något alls på någon vecka nu, dessutom har mina bröst svullna och är väldigt ömma runt bröstvårtan. Men jag fick också lite mensverk som jag brukar ha, men lite värre. Och jag kände efter och kände lite av spiralen, så spiralen verkar ju vara kvar!
Är det min kropp som äntligen vänjer sej så att detta kanske är början på min mens, eller borde jag vara orolig att jag är gravid eller att något är fel? Fanny

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
13.02.2015
Hej Fanny! Jag tror att det är kopparspiralens biverkningar du har blivit utsatt för. Biverkningarna kan vara ökad mens, mellanblödningar dvs oregelbundna blödningar och mensvärk samt PMS symtom som ex kan vara ömma bröst. Men 100% säker kan jag inte vara.
Du skriver att du kände lite av spiralen men det kan du inte göra! Spiralen är inne i din livmoder innanför livmodermunnen och livmoderhalsen. Men du menade kanske trådarna? :)
Borde du för säkerhetsskull göra ett graviditetstest? Du kan också ringa o fundera med din barnmorska/läkare som satt in spiralen. Kanske en kontroll borde göras?
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare