kortare och kortare mens
24.07.2015
Hej. Jag har tagit p-piller i över ett år nu och har märkt att min mens blir allt kortare och kortare. Nu senast varade det bara en dag, från början hade jag mens i sex dagar. Kommer den att försvinna helt, och är detta normalt? Jag vet att mensen kan bli kortare med p-piller, men är fet vanligt att den gradvis blir kortare? Jag skulleinte vilja att den försvann helt, då skulle jag ju inte veta om jag är gravid eller inte.

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
27.07.2015
Hej!
Jag tycker att det är bäst att du kontaktar den personen som har skrivit din p-piller recept, så kan du tillsammans med den sakkunniga hälsovårdaren/läkaren fundera på om det finns skäl att till exempel byta märke eller göra andra förändringar på grund av att mensen har blivit så kortvarig. Hoppas att du kan göra det eller ringa till någon annan i din hemkommuns hvc och säga att du vill diskutera preventivmedlen med någon, så bokar de en tid till dig. Troligen är det helt normalt som du säger, men kan också hända att det vore bra att stanna upp och fundera om det finns andra alternativ för dig.
Med vänliga hälsningar, ungdomsinformatören Jenny