Massa frågor angående p-piller och graviditet.
28.10.2015
Hej,
Är en tjej på 18 vintrar som grubblat över vissa frågor nu i några dagar och som jag innerligt önskar ni kan hjälpa mig med. För det första, tack att ni finns! Toppen med en sådanhär hemsida vart man kan komma ifall man inte får svar någon annanstans ifrån! Så tusen tack för de! :)
1. Jag har ätit p-piller i ca. tre år. Började med Yaz men blev tvungen att byta eftersom jag kände efter bara några månader av konstiga domningar i vardera benen turomvis. Vi har risk för blodpropp i släktet och det var jag väl medveten om när jag bestämde mig för att börja ta p-piller. Hursomhelst, fick bytt bort yaz pillren till cerazette, och dem var jag verkligen nöjd med. Ingen mens alls nästan, en gång i året ungefär. Hade inga andra som helst biverkningar förutom att sexlusten var som bortblåst. Detta gillade ju såklart inte min pojkvän som jag varit tillsammans med i 4 år men vi försökte göra det bästa utav situationen på olika vis. Annars mådde jag super. För ca. tre-fem månader sedan (minns inte exakt och var för korkad att lägga upp det någonstans såklart)slutade jag helt och hållet med p-piller, orsaken var den att jag hade haft mens i över 6 veckor, stod inte ut med det längre och den verkade inte vela nå sitt slut heller. Bestämde mig för att sluta ta dem, och mensen slutade bara några dagar efteråt. Sedan dess har jag och min pojkvän använt kondom såklart, inget oskyddat sex alls. Problemet är det, att min mens inte ännu heller återställt sig. Har haft mens 2 gånger sedan jag slutade ta pillren. Första gången efter 27 dagar, andra efter 36, och nu efter 46 dagar sedan min förra mens har mensen inte ännu heller dykt upp fast den borde ha kommit för flera veckor sedan. Jag vet inte om min kropp fortfarande är uppochner, eller om det faktiskt finns en chans att jag är gravid. Har inga symptom, mig veteligen. Humörsvängningar och lite tröttsam och hängig känsla ibland samt de senaste dagarna har jag haft rikligare flytningar än jag brukar ha normalt, men inget annat. Kan det faktiskt finnas en chans att jag är gravid? har själv svårt att tro det men man vet ju aldrig.
2. Ifall min mens inte dyker upp snart borde jag väl gå och skaffa mig ett grav. test. Är det inte så att man får gratis graviditetstest från hälsovårdscentralen ifall man är under 20 eller har jag helt fel?
3. Hur länge kan det ta efter att man slutat med p-piller att kroppen återställer sig helt? tog ju pillren i flera år ändå, innnan jag bestämde mig för att sluta med dem.
4. Har funderat på p-plåster som preventivmetod/-medel men är lite osäker över hur dom fungerar eftersom jag inte riktigt tagit reda på hur de fungerar, vad dom kostar, hur man gör med ett sådant, etc.
Väldigt tacksam om ni kan svara så fort som möjligt, och tack för svaret i förhand!
Hälsningar, M
Grubblaren M

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.11.2015
Hej.
Jag tror, precis som du, att din kropp ännu är lite råddig efter pillren och att det är därför din mens är sen. Om ni har använt kondomen som den skall användas så är det en alldeles säker metod och du behöver inte bekymra dig, även om jag förstår att det kan kännas nervöst. Att vara hängig och ha humörsvängningar kan vara ett tecken på graviditet, men det kan lika gärna vara ett tecken på pms eller bara på att det är höst.
Du kan givetvis testa dig för att vara på den säkra sidan. På hälsovårdascentralen kan man alltid testa sig helt gratis, oavsett ålder. Men beroende på vilken hälsocentral det är frågan om så görs det ibland på laboratoriet och ibalnd på själva mottagningen. Och jag vet inte exakt hur det görs på just din hvc, så det är nog bara att ta kontakt med dem och fråga - det är ju därför de finns.
Om du skulle vara gravid så kan de med hjälp av ett blodprov ta reda på ungefär hur länge du har varit gravid, och vilken abortmetod som isåfall är aktuell. Om graviditeten har räckt kortare tid än 9 veckor kan aborten göras med hjälp av mediciner. Om graviditeten har pågått längre kan det behövas en skrapning. Men OM det skulle vara så att du är gravid så kan du tala med en barnmorska på rådgivningen och hon kan berätta om de olika metoderna och hjälpa dig fatta ett beslut. Men som sagt, jag tror inte att du är gravid i detta skede.
Hur länge det tar för kroppen att "återhämta sig" är svårt att säga, det varierar från person till person. Ibland är det bara den första mensen som är konstig, och andra gånger kan det ta 6 månader innan mensen blir "som vanligt". Eftersom du har ätit piller i 3 år vet vi ju inte hur regelbunden din mens skulle vara om du inte hade ätit piller. Vi vet alltså inte om din "egen" mens är regelbunden eller inte och hur lång din "egen" menscykel är. Men jag skulle kanske rekommendera att du gick och talade med en hälsovårdare/barnmorska om din mens inte har blivit regelbunden igen inom 6 månader efter att du slutade med pillren. Det är inte alls säkert att man ändå gör någonting åt saken, men då har du iaf varit och talat med någon om saken.
P-plåster är en helt ok preventivmetod, men precis som andra kombinationspreventivmedel så ökar de risken för blodpropp. Så om du har blodproppar i släkten så skulle jag kanske inte rekommendera p-plåster. Men boka tid och tala med en barnmorska så får ni tillsammans fundera på vilken preventivmetod som passar dig.
Sköt om dig!
Tessi