Mens?
25.08.2016
Hej.
Jag tog ett efter akut P-piller 2 veckor sedan p.g.a. att jag och min pojkvän hade oskyddat samlag. Min mens var försenad ca 2 månader före det. (Jag har annars också ganska oregelbunden mens.)
Ca. 2-3 dagar efter att jag tog pillret fick jag någonslags blödning i ca 6 dagar som jag hade läst i bipacksedeln att man skulle få.
Min fråga är att ska jag räkna blödningen som en mens eller ska jag vänta på att min "riktiga" mens ska komma? Ska jag ta ett graviditetstest också eller räcker det med pillret? Undrande flicka

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.08.2016
Hej,
Akut p-piller ställer nästan alltid till det med mensen och kan göra att den kommer nästan genast - eller att man får vänta ganska länge på den. Och det finns väl egentligen ingen som på förhand kan förutse hur det kommer att bli.
Jag är inte säker på att blödningen du hade kan räknas alls egentligen, eftersom vissa som sagt får den "mellanblödningen" och andra inte. I bipacksedeln står det att man, för att vara på den säkra sidan, skall göra ett graviditetstest efter tre veckor. Så det rekommenderar jag kanske att du skulle göra, eftersom din "egen" mens är så oregelbunden att det egentligen är omöjligt att veta när du har ägglossning.
Jag tror nog att du kan känna dig ganska säker, och jag tycker att det är bra att du tog ett akut p-piller då ni hade haft oskyddat sex, det tyder på ansvarskänsla. Men gör ett graviditetstest om några veckor, bara för att vara säker.
Kram
Tessi