mens i en månad
07.04.2015
hej! nu har jag börjat med nuva-ring och jag hade den in i tre veckor - efter första mensdagen - och jag har haft mens under dom tre veckorna, eller jaa det har inte riktigt kommit blod, bara något brunt, men efter att jag har haft sex så har det kommit lite blod. Och nu när jag har tagit ur ringen så har jag rikligare mens. Hur länge kommer det här att fortsätta? finns det risk att jag har mellanblödningar hela tiden när jag använder ringen? jag och min pojkvän har ett långdistansförhållande så det låter kanske lite onödigt att använda ringen men det är också för att få mensen regelbunden eftersom att jag har haft ganska oregelbunden mens förut. hur länge kan det egentligen ta innan kroppen blir van med förändringen?

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
09.04.2015
Hej! Du har inte egentligen mens under de här första 3 veckorna utan det här är en hormonell biverkning av p-ringen. Rätt vanligt. Därför rekommenderas det att man provar sitt preventivmedel i 3 månader för att se om nybörjar-biverkningar går över. För de allra flesta kvinnor försvinner såna här blödningar under 2.-3.månaden.
Det är rätt vanligt att kvinnor som drabbas av de här biverkningarna när de börjar med p-piller får också de här biverkningarna av p-ringen.
Ifall det ännu fortsätter efter 3. ringen rekommenderar jag att du tar kontakt till din barnmorska/läkare som skrev ut receptet. Jag rekommenderar nu att du inte försöker flytta på mensen eller använda 2 ringar direkt efter varann utan paus innan du har fått ett regelbundet system på dina blödningar. Annars ökar bara risken för mellanblödningar.
Lycka till!  Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare