Mens trots gravid med p-piller
03.07.2017
Hej! Det var ett tag sedan jag tog ett p-piller 15h senare än jag brukar. Tog pillret så fort jag märkte det. Det var i första/andra veckan av pillerkartan. Jag hade haft sex samma vecka, men använde kondom restan av pillerkartan för säkerhetsskull. Min mens blev en dag sen brukar alltid komma samma tid (gissar det kan bero på oro) åxå. Sedan har den fortasatt typ spm vanligt. Nu undrar jag om man kan kan vara gravid trots att man får mens under uppehållet? Och kan man bli gravid av att man haft sex före det försenade pillret eller är man skyddad för det? Altså är det bara efteråt man ska skydda sig? Och hur noga är det om man tar pillren 36/39h mellanrum. Jag är nog nojjig i onödan men vill gärna veta hur det ligger till.
Diana Sandelin

Terveydenhoitaja Diana Vastaa
04.07.2017
Hej!
Man kan bli gravid om man glömmer ta ett piller och det går över 36 timmar mellan de två pillrena. Det fanns alltså ingen risk för dig att bli gravid. Det är viktigt att man tar sina p piller på samma tid för att man ska få en jämn dos av hormonerna och så att man får in vanan, då minskar risken för att man glömmer.
Man kan vara gravid trots att man får sin blödning, men det är mycket ovanligt. Om du oroar dig nu för att vara gravid så är det bäst att du köper ett graviditetstest, de finns både på apotek eller välsorterade livsmedelsbutiker.
Om man tar sina p piller som man ska så har man skydd mot oönskad graviditet och det är mycket viktigt att man tar pillrena regelbundet på samma tid och inte överskrider tidsfristen. Tar man sitt piller för sent måste man skydda sig eftersom man kan bli gravid.
Sommarhälsningar Diana