Min flickvän
23.10.2020
Vad ska jag göra om min flickvän tror hon är gravid, hennes mens är två dagar sen och har mera flödningar än vanligt. Jag är 14 och hon är 13. Vi har haft samlag men kondomen har spruckit flertal gånger men utan att jag har kommit. Vad gör jag om hon är gravid? WE

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
27.10.2020
Hej,
Bara för att mensen är två dagar sen innebär det inte att man är gravid. Det är helt normalt att mensen är oregelbunden - speciellt i hennes ålder. Ni får vänta ett tag till och om mensen inte dyker upp så kan hon testa sig. Ett test kostar några euro och ni kan köpa det i nästan vilken butik som helst eller på apoteket. Ni kan också tala med skolhälsovårdaren så att hon lägger en remiss, och då kostar det ingenting.
OM hon skulle vara gravid så kan ni börja med att tala med skolhälsovårdaren, så hjälper hon er vidare. Men i nuläget gäller det bara att vänta och se. Kom ihåg att skydda er då ni har sex. Det är lättare att sköta om den saken ordentligt än att sitta och oroa sig i flera veckor efteråt. Risken att hon skall vara gravid är inte så stor eftersom du inte kom i henne - men man kan inte heller utesluta det helt.
Vänta - ta ett test och tala med hälsovårdaren. Är hon inte gravid så kanske ni skulle fundera över något mer pålitligt preventivmedel än kondom, och då kan hälsovårdaren hjälpa er vidare med det också.
Kram
Tessi