minipiller
31.12.2019
Hej!
Är det möjligt att bli gravid fast man äter minipiller och är noggrann med att ta dem samma tid varje dag? Och hur vet man isåfall att man är gravid, vilka symptom har man? (Om man alltså äter minipiller) lite orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.01.2020
Hej.
Hur säkra olika preventivmetoder kan anges med någonting som kallas för pearl index. Pearl index innebär hur många oönskade graviditeter som uppstått hos 100 kvinnor under ett års tid. Så hur säkert ett preventivmedel är kan delvis utläsas ur dess pearl index, MEN då skall man komma ihåg att ingen preventivmetod (ens sterilisering) har ett pearl index på 0,00.
Så det korta svaret på din fråga är ja, man kan bli gravid trots att man äter minipiller, och trots att man äter pillren precis på det sätt som man borde. Däremot är det inte sannolikt att man blir det. Pearl indexet för minipiller är 1,1 - jämfört med p-piller vars pearl index är 0,3. Risken att bli gravid med minipiller är alltså pyttelite högre med minipiller än med p-piller, men i båda fallen är det osannolikt.
Om du skulle bli gravid så är symtomen de samma som vid graviditet i största allmänhet, bortfall av mensen, ömhet i brösten, illamående, trötthet och senare svullnad och viktökning.
Jag tycker att du skall utgå ifrån att dina minipiller gör sitt jobb. De ÄR pålitliga. Men om det känns som att du inte kan slappna av så kan du överväga att byta till en annan metod som är pålitligare, t.ex. p-stav.
Kram
Tessi