Missad mens
09.05.2022
Hej!
Jag går på dienorette p-piller och har tagit det sedan november förra året. Jag ska just avsluta en karta och är inne på de sista placebopillrena. Jag brukar alltid få mensen på samma dag som jag ska ta det tredje placebopillret, men nu är mensen 3 dagar sen. Tog ett graviditetstest men det var negativt. Kan det bero på att jag är väldigt stressad just nu, eller borde jag fortfarande vara rädd för att vara gravid? Hade magsjuka några dagar under denna karta, så det kan hända att pillrena inte fungerade då, men jag fick inga mellanblödningar. Brukar alltid få mensen på samma dag och nästan samma tid, förutom en karta där den kom en dag för sent. Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.05.2022
Hej,
Om du testade dig för graviditet nu efter att din mens var sen så tror jag nog att du kan lita på testet. Testena baserar sig på att nivån av hcg (graviditetshormon) i kroppen skall vara tillräckligt hög, så OM du skulle vara gravid så borde det synas på testet nu.
Du skriver att du haft magsjuka, vilket mycket väl kan ha påverkat hur p-pillren tagits upp i kroppen, men även påverkar dur kroppen mår i övrigt. Det är en påfrestning för kroppen att vara sjuk, och du skriver att du även varit stressad så det är inte alls långsökt att det beror på det att mensen lämnat bort. Kroppen är en helhet, så hela systemet påverkas hela tiden av allting vi gör. Därför är det inte alls konstigt att mensen krånglar då det är mycket annat på gång, även om man äter p-piller. För ca 1 tjej av 100 som äter Dienorette så kan också mensen utebli helt - och det innebär inte att inte pillren skulle fungera utan olika personer omsätter helt enkelt hormonerna olika. Men eftersom du har varit sjuk och stressad så tror jag att din uteblivna mens beror mer på det.
Jag tycker att du helt enkelt fortsätter på nästa karta som du skulle göra normalt. Testa dig på nytt för graviditet om ca. en vecka - men jag tror inte att du behöver vara orolig. Det är mer bara för att helt kunna utesluta det och slappna av. Det är svårt att säga om du under denna cykel kommer att få mellanblödningar eller om din mens kommer först vid nästa paus, men det måste man helt enkelt vänta och se.
Skriv in på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi