När skyddar P-piller?
25.02.2016
Hej, hjälper P-piller LITE om man ätit dem i sex dagar och inte börjat på mensens första dag utan på en mellanblödning? Jag trodde det var mens men det varade bara i en dag... Anna

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.02.2016
Hej.
Det är ju meningen att man skall börja äta p-piller på mensens första dag, och då räknar man med att man är skyddad redan från dag ett. Men ibland är det ju t.ex. så att man inte får mens alls (t.ex. efter att man har fått barn men så länge man ännu ammar) och då blir man ibland tvungen att börja äta sina piller mitt i en cykel. Det viktiga är ju då att man kommer ihåg att använda ett annat skydd i 7 dagar, tills skyddet av p-pillren blir fullständigt.
Så mitt svar är alltså att efter sju dagar skyddar p-pillren, oavsett när i din menscykel du har börjat äta dem.
Hälsningar
Tessi