Natural cycles
11.08.2017
Hejhej!
Jag har inte tidigare använt mig av något annat preventivmedel än kondom, men har länge funderat och läst lite om de olika som finns. Jag har sett många bloggare och youtubers som använder Natural cycles och jag har även läst om det en del och tycker det är såå bra att det inte är något hormonellt med det och speciellt att det inte finns några biverkningar. Det är dem jag är mest rädd för... Vad har ni för tankar om Natural cycles? Borde jag ta upp det med mamma? Jag har tänkt göra det, men jag vill vara säker på att det är ett bra precentivmedel (klart det är bra, som jag har hört i alla fall, men ni fattar) jag föreslår för henne.
dumpad

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.08.2017
Hej.
Jag tycker inte att Natural Cycles är ett alternativ som preventivmetod. OM mätningen av basaltemeraturen skulle vara ett säkert sätt att veta om man är fertil eller inte så skulle det vara den mest använda metoden, just därför att det är hormonfritt och kostnadseffektivt. Men en temp-mätare och en telefonapp kan omöjligt känna till alla de faktorer som spelar in.
Alltid då bloggare och youtubers gör reklam för en produkt så måste man fråga sig hur det gynnar dem, och ofta (speciellt då det gäller "större" namn så får de betalt för det. Det är ju väldigt effektiv reklam.)
På Natural Cycles hemsida står t.ex. "Natural Cycles består av en unik algoritm som tar din temperatur och många andra faktorer, såsom spermieöverlevnad, temperaturfluktuationer och oregelbundenheter i cykeln, i beräkning." Hur exakt skulle en app kunna ta ställning till spermieöverlevnad??  Det finns inte heller något sätt i världen som en app skulle kunna förstå sig på oregelbundenheter i cykeln, eftersom man oftast inte märker av dessa själv heller. Det kan hända att menscykeln har varit väldigt regelbunden i alla tider - tills den sen inte är det en månad. Med tanke på att spermierna kan överleva inne i kvinnokroppen i flera dygn efter samlaget så är det lite sent påtänkt sen om du oväntat har en ägglossning till en månad som märks först då din basaltemp går upp..
Nej. Jag tycker inte att du skall använda dig av natural cycles. Isåfall som ett komplement till kondom, men inte som ett substitut. Det är en app och en tempmätare - inte ett preventivmedel.
Kram
Tessi