Norlevo
22.04.2025
Hej bästa Tessi! Jag tog norlevo för två månader sen och sista vecka februari tog jag sockerpiller på min p piller så se jag om mens kommer ( mens kom) och i mars mens kom inte och idag det är mitt sista dag på sockerpiller men mens kom inte. Så jag tog RFSU early gravtest som visade negativt. Men är så orolig ännu vrf mens kom inte.
Måste jag testa igen eller? Ska jag lita nu på svaret för det var 2 månader sen vi gjorde så det ska synas på testet

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.04.2025
Hej,
Du skall lita på testet. Om det är två månader sedan du hade sex så skulle det definitivt synas på testet om du var gravid. Jag kan inte ge något exakt svar på varför du inte har haft några blödningar sedan dess, men det är möjligt att dina hormonnivåer är lite råddiga efter att du tagit både p-piller + norlevo, och beroende på vilka p-piller du äter så kan det också göra att blödningarna upphör helt. Fortsätt äta dina p-piller enligt föreskrifterna dvs först aktiva piller och sedan sockerpiller. Om du glömmer bort ett piller kan du diskutera saken med din skolhälsovårdare eller med preventivrådgivningen så kan de ge dig rätt råd för rätt situation.
Men börja med att slappna av och sluta oroa dig.
Kram,
Tessi