Nuvaring
13.03.2017
Hej. Jag har haft en 2 månaders paus med nuvaring. Jag undrar om det går bra att stoppa in den igen nu? Borde få ägglossning om 1-2 dagar. Skulle önska att mensen skjuts fram för jag borde få den egentligen när det är pampasvecka 29.3 och framåt.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.03.2017
Hej,
För det första - varför har du haft paus med ringen?? Om man inte har tungt vägande skäl att ta paus så skall man så långt som möjligt undvika det eftersom det är en påfrestning för kroppen. Då man börjar med ett hormonellt preventivmedel ökar nämligen risken för blodpropp, sedan sjunker den igen då du använt den ett tag. Så om du sedan slutar - och börjar igen så kommer risken igen att vara högre ett tag. Därför är det inte att rekommendera.
Men nu skall du alltså börja igen, och undrar när. Det lättaste är ju att börja då mensen börjar, för då är du "safe" från dag ett. Men man kan också börja mitt i pågående cykel bara man kommer ihåg att man då måste skydda sig genom en annan metod, t.ex. kondom. Om du sätter in ringen nu så kommer din mens sannolikt att skjutas upp och komma först då du tar ut ringen om tre veckor, så det skulle ju lösa problemet med pampas. Med ringen är det också möjligt att lägga in en ny ring direkt och inte ha pausen, men detta bör inte göras varje gång om man inte specifikt har diskuterat saken med sin läkare/gynekolog, eftersom även detta kan bli en onödig påfrestning för kroppen. Men det kan vara bra att minnas iafll man t.ex. ska på en resa och vill flytta på sin mens.
Så det är nog ok att du lägger in ringen nu, antagligen kommer det att funka ok. Nån gång kan man få små mellanblödningar, eftersom det kan vara förvirrande för kroppen att ringen sätts in mitt i pågående cykel, men isåfall är det inte så mycket man kan åt det, och det är inte farligt. Men kom ihåg att skydda dig med kondom om det skulle bli aktuellt!
Kram
Tessi