Oklarheter kring abort
14.03.2016
Hej!
Jag är inte gravid men har ändå funderingar över vissa saker som är oklara kring abort.
Det sägs väll att man kan göra en abort till vecka 12 i Finland? Från vilken tidpunkt räknar man då dessa veckor? Finns det möjlighet att man inte skulle märka att man är gravid och sedan inte längre kunna göra en abort?
Tacksam för svar! anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.03.2016
Hej.
I Finland får en kvinna göra abort fram tills vecka 12, precis som du säger. Veckorna man talar om är då "graviditetsveckor", de räknas alltså enligt den senaste mensen. Aborten kan bero på att kvinnan är för ung eller för gammal för att anses lämpad att föda och ta hand om ett barn. Eller för att hennes livssituation inte är sådan att det skulle vara lämpligt med barn. Eller om graviditeten är resultatet efter en våldtäkt, eller mamman/pappan har en sjukdom som skulle göra det svårt att ta hand om ett barn. Kort sagt är det väl sällan det är någon som blir nekad en abort i detta land bara man kan påvisa att man har tänkt igenom saken.
Om man av någon anledning inte har kunnat genomgå en abort innan vecka 12 så kan man ansöka om speciallov från Valvira (Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården). Med speciallov kan aborter genomföras fram till vecka 20. Då är aborten ett lite större ingrepp eftersom man måste skrapas.
Nästan 90% av aborterna som görs i Finland görs med läkemedel, och antalet aborter är ganska litet här jämfört med andra länder. Dock har antalet ökat något under de senaste åren.
Man hör ibland om kvinnor som säger att de inte hade vetat om att de var gravida innan förlossningen var igång, men jag vågar nog påstå att det är väldigt, väldigt ovanligt. De allra flesta vet nog med besked om att de är gravida innan graviditetsvecka 20. Redan vid vecka 12 har man oftast märkbara graviditetssymtom, och innan vecka 20 har de flesta redan så pass mycket mage och känner när fostret rör sig att det inte går att missa. Du kommer att förstå vad jag menar om du nån gång blir gravid ;)
Så du behöver inte oroa dig. Kroppen ser nog till att berätta det för dig om du skulle vara gravid. Det skulle ju vara dumt av kroppen att försöka dölja en sån sak eftersom det skulle vara farligt för både dig och fostret om du inte visste om det - och våra kroppar är definitivt inte dumma.
Fortsätt att fråga om det är någonting du undrar över :)
Kram
Tessi