Olika allternativ till preventinmedel
18.01.2015
Hejsan :) Jag har ett tag gått och funderat på det här med preventinmedel. Dels för att jag har den värre sortens mensvärk som gör att jag inte klarar att stå på benen och som jag blir svimfärdig av och jag hamnar till ligga i sängen 4-5 dagar i sträck. Det enda som hjälper är att äta 2-3 st 600g ibusal per dag men det känns inte bra att äta så mycket värkmedicin en gång i månaden alla månader. Det kan ju inte vara hälsosammt! Och dels för att min pojkvän och jag har kommit igång med vårt samliv och det skulle vara en befrielse att inte alla gånger behöva tänka på om man har kondom med sig och var den finns och allt det. Jag har disskuterat det med honom och han säger att han har ingen skillnad om vi använder kondom eller inte men jag vet innerst inne att han skulle njuta mycket mer av att vara utan eftersom han har mycket svårt att komma. Och jag själv tkr det skulle bli så mycket mer sexigt om man kunde köra när man vill och bara köra på och inte behöva tänka på skydd just då.
Jag har funderat mycket på spiral eller p-stav. P-piller är ju också ett allternativ men på ett sätt känns det fel att stoppa i sig piller varje dag redan från såhär ung ålder... Och så är jag rädd att jag skulle glömma... Det låter också som alla preventinmedel är väldit dyyra stämmer det? Vad kosta spiral och p-piller och p-stav?
Spiral skulle vara idealet dels för att jag läst att det minskar mensen men också för att när den väl är inne så behöver man inte byta på 3 år. Jag undrar ifall ni skulle kunna berätta lite mera om spiral. T.ex skilnaden på koppar och hormonspiral, när man får sätta in den och hur man gör. Och jag läste att pojkvännen kan få sår på ollonet av spiral stämmer det? Och om ni skulle vela gemföra för och nackdelar med p-piller och spiral och vad som är riktigt bäst för just mig. Jag har också funderat på p-stav och har lite samma funderingar över det. Jag är helt lost i djungeln av preventinmedel och skulle behöva hjälp att reda ut allt...
Och så är det en till del i det här... Jag vet inte hur jag ska våga säga åt min mamma! Jag vet inte hur det ska gå till och jag är rädd hon blir arg... Hur ska jag berätta???
Och är det vettigt att börja med preventinmedel vid såhär ung ålder?
Tack på förhan!:) :)

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
20.01.2015
Hej :) ! Det låter nog verkligen inte vettigt att du måste ligga till sängs 4-5 dagar i sträck när du har mens! Har du verkligen så pass ont i magen? Ibland kan det faktiskt hjälpa att röra på sig lite - promenader kan lindra magkrampper! Testa!
Jag skulle nog rekommendera att du vänder dej till din skolhälsovårdare som sedan kan ordna dej vidare till läkare/preventivmedelsmottagning på hvc. Det finns absolut bättre lindring för dina menssmärtor än Ibusal och sängläge i flera dagar! Då kan du samtidigt nämna om behovet av preventivmedel.
Du vill veta mera om p-staven - det kan du läsa här. Du vill också veta mera om p-piller - det kan du läsa här. En annan möjlighet du undrar över är spiral och skillnaden mellan hormon- och kopparspiral - det kan du läsa om här. Och om koppar-spiralen här.
När man har spiral så "hänger" ju trådarna från spiralen i slidan ur livmodermunnen. Helt enkelt för att man sedan ska kunna hos läkare dra ut spiralen när den inte ska användas mera - men också för att man kan kolla att trådarna är kvar och att spiralen hålls där den ska vara. Vid samlag kan killen känna av de här trådarna med sin penis någon gång - men ofta är trådarna omgivna med rätt mycket flytningar. Vilket ju gör att det verkligen ska otur till för att killen ska få "skavsår på penisen" av trådarna. Av spiralen känner han inget för den är ju inne i din livmoder!
Jag är av den åsikten att ifall man anser sig mogen att ha sex borde man nog vara mogen nog till att tala om sex också... Jag hoppas att du kan tala med din mamma om dina menssmärtor och om behovet av preventivmedel. Försök hitta en lugn stund när ni får prata i fred. En del föräldrar blir chockade över att sitt barn har sex men de flesta föräldrar inser snabbt att de nog inte vill att barnet börjar vänta barn! Fint skulle det vara om ni har en öppen relation - kan bli jobbigt om hon hittar p-piller som hon inte visste att du har... Dessutom kan hon betala för läkarbesöket och preventivmedlet! :)
Lycka till! Var rädd om dej!
Med vänlig hälsning,   Annika         barnmorska-hälsovårdare