Operera bort livmodern?
13.12.2020
Får man göra det? Har sån äckligt jobbig mens, massor av blod och smärta som gör att jag spyr och svimmar. Inget hjälper. Och jag vill inte ha barn! Orkar inte mer Mn

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.12.2020
Hej.
Eftersom du har så mycket besvär med din mens så tycker jag att du skall diskutera saken med en gynekolog. Du skriver att ingenting hjälper, men eftersom jag inte vet vilka saker du har testat så skulle det vara lättast om du diskuterade det direkt med en gynekolog så kan hen ta ställning till om det finns någonting kvar som ni kan testa på. Jag vet att man ogärna opererar bort livmodern på en så ung person som du. Dels för att det är ett definitivt och oåterkallelig beslut, och dels för att alla problem inte nödvändigtvis försvinner ändå.
Ring till din preventivrådgivning och boka en tid.
Kram
Tessi