orolig
09.08.2015
Hej!
Jag hade oskyddat samlag med en kille (inom det senaste dygnet) två gånger efter varandra. Han sa att han inte kommit i mig, men att jag skulle ta dagen efter-piller för säkerhetsskull. Så jag tog ett sådant inom 10 h efteråt. Dör spermier då de "kommit ut"? Jag funderar ifall han haft sperma på sina fingrar o sedan fingrat mig ifall de skulle kunna överleva och utvecklas till ett foster... Och har dagen efter-pillret lika stor verkan för två samlag efter varandra? Hur stor är risken att jag kan bli gravid o när är det bäst att ta ett graviditetstest? Snälla svara så fort som möjligt. Jag är väldigt orolig. :/

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
11.08.2015
Hej!
Du har tagit akut p-piller inom den tiden som rekommenderas för att förhindra graviditet. Akut p-pillret funkar så att det förhindrar ägglossningen. Enlig de svaren som våra hälsovårdarexperter har gett här till tidigare liknande frågor, skyddar akut p-piller mot graviditet med ca 95 % om man tar dem inom ett dygn från oskyddat samlag. Om du vill vara riktigt säker på att du inte är gravid, är det bäst och också rekommenderat att du gör ett graviditetstest 3-4 veckor efter att du tog akut p-piller fast du skulle få mens/blödning. Gör testet! Det är också bra att veta att mensen brukar hoppa lite i några månader efter att man tagit akut p-piller. Hoppas att detta bara är en varning och kom i fortsättningen ihåg att kondomen skyddar för graviditet och könssjukdomar.
Läs hälsovårdaren Annikas tidigare svar till en liknande fråga här
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny