Orolig!!
10.04.2016
Hej jag har rätt mycket ångest över just att bli gravid.. Ja äter p piller och undrar om man ändå kan vara gravid fast man har fått sin mens då den ska komma då man äter p pillren .. Och är det farligt att glömma sitt p piller 4h.. Kan de påvärka skyddet? Vi kör med bäde och alltså piller och kondom men känner mej ändå jätte orolig över just dehär !

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.04.2016
Hej.
Om ni använder både p-piller och kondom så behöver du inte vara orolig att bli gravid. Punkt. Det är inte någonting övernaturligt med spermier även om det ibland kan låta så då människor berättar om hur de har blivit gravida mot alla odds. Men man skall nog komma ihåg att människor inte alltid talar sanning, och att det kanske är lättare att säga att man blev gravid fast man skyddade sig än att erkänna att man faktiskt slarvat.
Både p-piller och kondom är alldeles pålitliga preventivmedel om man använder dem som de skall användas. De ger inte ett 100% skydd, men väldigt nära. Och tillsammans är de garanterat säkra. Och även om du tar dina p-piller 4 timar senare så påverkar det inte skyddet.
Bara att slappna av nu och njuta.
Kram
Tessi