Orolig
03.08.2017
Hej nu är kag väldigt orolig. Jag tog ppiller idag klockan 10 på morgon och gick på wc 2.5h efter och märkte jag had lös avföring. Det var inte väldigt mycket men inte heller lite. Räknas det som kraftig diarré eller vad räknas som kraftig diarre?? Måste jag ta ett till piller eller är jag skyddad?? Skulle vara tacksam över ett snabbt svar!! Moa

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.08.2017
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det skall nog vara väldigt kraftig diarré för att det skall påverka saken. Oftast löses nog pillret upp ganska tidigt, så antagligen hade de aktiva ingredienserna hunnit ut i ditt system innan diarrén. Dessutom skriver du att du har mens vilket gör sannolikheten väldigt liten att du skulle bli gravid även om skyddet av pillren skulle vara lite lägre (vilket jag inte tror att de är.)
Det är väldigt vanligt att man har diarré eller lösare avföring i samband med mens eftersom muskelkramperna fortplantar sig i hela magen, så man tycker ju nog att det borde finnas med i beräkningen hos dem som tillverkas och marknadsför piller.
Ta det lugnt och sköt om dig <3
Tessi