Orolig
14.09.2023
Hej!
Jag har ingen annan att vända mig till för att prata med så jag skriver här. För två veckor sedan var min mens sen, då trodde jag att jag var gravid så tog ett test (negativt), nästa dag köpte jag sen ett extra tidigt test (negativt),då kom min mens så släppte den tanken om graviditet lite och någon dag efter det testade jag mig igen (negativt), sen nu i måndags tog jag ett igen för har börjat känna mig illamående. Så nu har jag tagit 4 tester och alla har varit negativa, nu har det gått 3 veckor sedan jag och min kille hade sex, dock hade vi utan kondom i typ 5 minuter innan vi tog på kondom och jag går på p piller (dizminelle). Jag är alltid orolig, stressad, har för någon månad sedan varit sjukskriven i 3 månader från jobbet och har haft mycket oro och stress på sistone. Lider också av ångest och depression så vet inte om illamåendet kan bero på det, tar atarax och sertralin mot det. Det jag vill komma fram till är att trots 4 negativa test och haft min mens så tror jag fortfarande att jag kan vara gravid, mest pga av illamåendet. Därför köpte jag fler tester och tänkte ta ett imorgon. Men jag undrar bara om jag ska fortsätta oroa mig över att vara gravid eller jag ska lita på att jag har varit mycket stressad och orolig på sistone så därför jag börjat bli illamående. När jag gör saker som håller mig upptagen så mår jag hur bra som helst. Undrar, sitter det i huvudet eller ska jag tro att jag fortfarande kan vara gravid? När är det för tidigt att ta ännu ett test?Tacksam för svar Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.09.2023
Hej,
Du skriver att du tar p-piller, och som jag förstår det så har ni även använt kondom en stor del av tiden.
Förutsatt att du tar dina p-piller som du skall och inte har glömt bort att ta dem så finns det ingen anledning att tro att p-pillren inte fungerar som de ska. Om ni utöver det även använder kondom då han är inuti dig så är ni nog så säkra som ni kan bli. Det finns med andra ord ingen risk att du är gravid. Om du tänker på saken tvärtom - att du verkligen försökte bli gravid så är p-piller och kondom inte rätt metod för att bli det.
Jag tror att ditt illamående beror på att du är stressad och har ångest. Det finns många olika processer som sker i kroppen då man är stressad och nervös och illamående är ett ganska klassiskt exempel på detta. Likaså är det faktum att du oroar dig över att vara gravid trots att oddsen är mycket mycket små. Jag vet att rädsla inte alls är viljestyrt och att man inte själv helt kan påverka den, men det du KAN göra är att fortsätta äta dina p-piller enligt föreskrifterna och om ni så önskar även kondom - för då kan du med din logiska hjärna vara trygg i att du inte blir gravid.
Jag hoppas att du har någon att tala med angående din ångest och stress, för det är väldigt tungt att gå omkring och vara rädd hela tiden. Om du behöver någon att tala med så kan du t.ex. kontakta hvc i din hemkommun och be om en tid till en psykiatrisk sjukskötare.
Många kramar,
Tessi