Orolig för graviditet?!
26.07.2015
Hej, jag och min kille hade haft sex en vecka sedan. Vi hade inte kondom men han kom inte i mig. Jag har funderat om jag är gravid, jag väntar min mens men den har inte kommit. Igår (en dag sen) så hade vi oskyddat sex igen, flera gånger. Men han kom inte i mig, som tur. Men det finns en risk att spermier har kommit i mig. Mensen borde komma nästa vecka men jag är jätte rädd att den inte kommer. Samtidigt som jag väntat på mensen vill jag ta akut p-piller men har inte råd att köpa. Vill inte heller berätta för mamma och pappa. Slipper inte mig på något vis heller till Vasa eller någon ungdomsmottagning, vad ska ja göra? hjälp Rädd tjej

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
27.07.2015
Hej!
Enligt vår hälsovårdarexåpert Annika, i tidigare svar till liknande frågor, tas akut p-pillret inom 72 timmar efter samlaget. Det rekommenderas att man tar ett graviditetstest ungefär 3 veckor efter akut-pillret. Sen ifall mensen dröjer rekommenderas det att man testar 1-2 ggr/vecka tills mensen kommer.
Man kan köpa akut p-piller receptfritt på apoteket (dock 15-års åldersgräns), men du säger att du inte har möjlighet att göra det...så om jag vore du skulle jag i så fall ringa till hälsovårdscentralen nu och berätta om situationen för en hälsovårdare där som du kunde prata med och som kan ge dig råd för hur det är bäst att göra. Skulle nog också vara bra att berätta om detta för t.ex. din mamma, i synnerhet nu då du inte har andra alternativ, eftersom hon troligen hellre vill följa med dig till apoteket än bli mummu i detta skede. Hon kan ju bli lite arg, men det är nu en bisak -viktigast skulle vara att sköta om detta nu. Mensen brukar ofta inte komma om man väntar på den och om den känner av kroppens stressläge så kan ju också dröja på grund av det, MEN fast din kille inte kom i dig, finns det ändå en liten risk för att du kan vara gravid...
Hoppas att du nu är modig och börjar till exempel med att ringa till en hälsovårdare, så får du instruktioner av henne. Ta det lugnt och hoppas att ni nu med din pokjvän stöder varandra och hittar en bra lösning.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny
P.S. Läs också vår info-sida Vad ska jag göra om jag är gravid