Orolig över att vara gravid!
08.09.2020
Hejsan!
Jag är jätteorolig över att jag kanske kan vara gravid. Jag är på första p-piller kartan nu och jag har väldigt ömma och spännda bröst som även vuxit nu på senaste. Sen har jag också väldigt svullen och öm mage efter att jag har ätit och lite uppblåst är den nog hela tiden. Det jag undrar är om dessa kan vara av p-pillren eller om det är graviditets symptom?
// orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.09.2020
Hej.
På basen av det du skriver så kan man inte helt utesluta risken att du skulle vara gravid, men de symtom du uppger, d.v.s. spända bröst och öm mage beror mer sannolikt på att du börjat med dina p-piller än att du skulle vara gravid. Både ömma bröst och magbesvär är ganska vanliga symtom då man börjat med p-piller, och i allmänhet brukar dessa besvär minska eller försvinna helt under de första tre månaderna. Jag föreslår helt enkelt att du fortsätter äta pillren kartan till slut, och sedan tar din paus enligt anvisningarna.
Om det inte kommer någon blödning så testar du dig. Om du började med pillren mitt i en pågående cykel så är det alltid lite svårare för kroppen att förstå vad det är som händer, så det är möjligt att mensen uppför sig lite annorlunda också på grund av detta. Men genom att testa dig så borde du veta säkert hur det ligger till.
Jag förstår att det är stressande att bara vänta, och i princip har det gått så lång tid sedan en eventuell befruktning att en graviditet skulle synas på ett test redan nu, men vill du vara helt 100% säker så väntar du en vecka till innan du testar dig.
Kram
Tessi