p-piller
24.04.2015
Hej, jag började med p-piller idag, men jag undrar har jag mens som vanligt nu i början fick min mens idag också, eller när slutar min mens?
tjejen

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
27.04.2015
Hej tjejen!
Första mensen brukar nog vara rätt vanlig (så där som den varit tidigare) fastän man börjat på p-piller. Brukar du tex ha 4 dagars mens, så har du troligen det den här gången också. Men lite beroende på vilken sorts p-piller du använder, så kan mensen börja bete sig annorlunda här nu ett par-tre månader framöver. Vissa p-piller gör att vissa tjejer får mindre och kortare mens än förr - vissa p-piller ger vissa tjejer lite mellanblödningar eller droppblödningar även mellan menserna till att börja med. Vi är alla lite olika och reagerar lite olika på de konstgjorda hormonerna i pillren. Det finns även en massa andra biverkningar man kan få, som humörsvängningar eller mer finnar, men de flesta biverkningar brukar sluta ungefär efter 3 månader. Likaså brukar mensen bli sitt nya "normala" jag efter ungefär 3 månader. Därför rekommenderar också barnmorskor och hälsovårdare att man ska orka vänta minst tre kartor innan man kan säga ifall en viss p-pillersort passar just en själv eller inte. Ibland måste vissa byta sort eller byta preventivmetod till något annat (tex hormonspiral eller p-plåster), ibland märker vissa knappt några biverkningar eller förändringar alls.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott