P-piller
04.02.2017
Hej. Jag undrar ifall att man kan äta p-piller bara under några månaders tid? Min pojkvän kommer komma hem från sin studieort under sommaren, och då kommer vi såklart umgås väldigt mycket. Men sen på hösten kommer han åka på utbyte och vara borta i flera månader. Orsaken till att jag gärna vill övergå till p-piller är för att min pojkvän ofta har svårt att känna någonting eller komma under sex med kondom. Undrar alltså ifall att jag så småningom kan skaffa p-piller och gå på dem tills hösten och sedan sluta. Lulu

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.02.2017
Hej.
Det är inte att rekommendera att äta p-piller bara under några månader och sedan sluta. Anledningen till att man inte bör göra så är att risken för biverkningar, då i all synnerhet blodpropp ökar.
risken att man skall drabbas av en blodpropp ökar då man börjar äta p-piller, sen då man har ätit dem ett tag sjunker risken (så att den är t.o.m. lägre än utan p-piller), så om du då slutar med pillren, och sedan börjar igen så ökar risken igen. Så den fysiska påfrestningen blir onödigt stor för kroppen.
Men om killen bara är på utbyte i några månader så föreslår jag att du fortsätter att äta piller även fast han inte är hemma. P-pillren har ju även andra fördelar än att de skyddar från graviditet. De gör t.ex. mensen mer regelbunden och i många fall mer sparsam, och den kan göra hyn bättre.
Eftersom din kille har svårt med kondomen så tycker jag absolut att p-piller skulle vara ett bra alternativ, men jag föreslår att du skulle fortsätta äta dem även i fortsättningen och inte sluta då han har åkt. Det är en mindre påfrestning för kroppen att äta dem kontinuerligt än att börja och sluta och sedan börja igen.
Kram
Tessi