P- piller
15.05.2017
Hej. Jag har ätit p- piller (pga. mycket blödning) i ungefär ett år men slutade ta dom i mars och har haft ett uppehåll med dom ända tills förra veckan. Jag fortsatte med samma sort (yaz) men jag tog första pillret mitt i kartan i och med att jag skulle börja med dem pånytt innan skolavslutning. Men egentligen ska man väl börja från mensens första dag men den hinner inte komma innan skolan är färdig så därför skippade jag 5 första dagarna på kartan och började mitt i.. men går det helst att göra så eller?
Fundersam tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.05.2017
Hej.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "jag tog första pillret mitt i kartan i och med att jag skulle börja med dem pånytt innan skolavslutning. Men egentligen ska man väl börja från mensens första dag men den hinner inte komma innan skolan är färdig så därför skippade jag 5 första dagarna på kartan och började mitt i.."
I princip går det nog att börja med pillren när som helst, även under pågående cykel. Orsaken till att man brukar rekommendera att börja under mensen är att man då är skyddad från graviditet från dag 1. Så det är helt ok att börja med pillren mitt i cykeln om du skyddar dig med kondom under den första veckan, men du måste ju ändå äta hela kartan - så du skall också äta de fem första pillren. Sannolikt kommer din mens att börja först under de pillerfria dagarna ändå.
Sen fortsätter du enligt anvisningarna i förpackningen.
Viktigt är att du i fortsättningen kommer ihåg att inte ta paus med pillren för nån månad om du inte har en verkligt god orsak till det, eftersom pauser i p-pillerätandet ökar risken för biverkningar. Det är alltså bättre för din kropp att du fortsätter att äta pillren hela tiden än att du tar små pauser med dem.
Om det var någonting som jag helt missförstod i din fråga så får du skicka in pånytt och förklara :)
Kram
Tessi