p piller andra mensdagen
09.06.2014
Hejsan! Skulle börja med p piller och förstås var jag bortrest dagen jag fick mens, och kunde ta det första pillret först 17 timmar efter jag märkt att jag blödde. hur länge tar det innan jag är skyddad? C

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
10.06.2014
Hej!
Ingen fara, du är redan skyddad! Att börja med första pillret första mensdagen är bara en säkerhetsåtgärd för att man ska veta då att man inte redan är gravid. Och lite för att det är lättare för hormonbalansen och menscykeln att börja just vid mensen. Men egentligen kan man nog börja med p-piller när som helst under menscykeln. Och man är skyddad från första dagen mot graviditet (obs att inget preventivmedel skyddar 100%igt, men närapå). Läs bipacksedeln (lappen som kom med i p-pillerlådan), så ser du mera bra att veta om p-piller - och läs gärna våra infosidor om p-piller :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)