P-piller och bajs
21.05.2017
Hejsan, jag tar alltid mitt p-piller klockan 7 varje morgon, men om man blir bajsnödig efter 4 timmar är det någon fara då? Har p-pillret hunnit verka? Satt jag liksom inte har bajsat ut det?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
22.05.2017
Hej.
Du behöver inte oroa dig över att bajsa ut ditt p-piller såvida du inte har väldigt kraftig diarré.
Då du äter ditt p-piller, eller vilken mat som helst så tar det ju i allmänhet 18-24 timmar innan det kommer ut som bajs. Så det du bajsar ut 4 timmar efter att du tagit pillret är således gårdagens piller och gårdagens mat, inte dagens. Undantaget är som sagt om du har väldigt kraftig diarre.
Men du skall inte bekymra dig. Det är inte tänkt att du skall behöva gå omkring och hålla dig bara för astt du äter p-piller.
Kram
Tessi