P-piller och blodpropp
02.11.2020
Hej! Har just tänkt börja på med p-piller och den sort jag ska börja med är dienorette. För att slippa av med acne och bedröbliga menssmärtor.
Undrar dock hur stor chansen faktiskt är att få blodpropp någonstans.
Hörde att det vanligen för kvinnor är 1 av 10 000. O med p-piller 2 av 10 000.
Har också hört att det kan bero på sort. Om det är kombinerad p-piller ökar risken och om det bara är för preventivmedel då är risken för blodpropp.
Och förståss att om man har nån i släkten som haft blodpropp
Så min fråga egentligen är:
Hur stor är schansen för blodpropp om man tar dienorette?
Om man har någon i släkten som haft blodpropp?
Och med dienorette. Hur stor är risken att huvudverk ska bli värre?
Har huvudverk jätte ofta och läste att just dienorette kan orsaka mer huvudverk osv.
Fundersam

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.11.2020
Hej,
Det är inte helt lätt att säga hur stor risken är att du skall råka ut för en blodpropp medan du äter Dienorette, och det beror på att det är väldigt individuellt. Risken för blodpropp är störst under det första året efter att man börjat äta p-piller, eller om man tagit en paus med pillren och sedan börjar på nytt. Dels finns det genetiska faktorer som kan påverka saken, men också saker du kan påverka själv - t.ex. övervikt eller rökning ökar risken. Jag hoppas att du tillsammans med din barnmorska har gått igenom ditt eget hälsotillstånd, och om ni i släkten har sjukdomar som kan inverka. Om du inte ännu har gjort det så föreslår jag att du ringer och talar med hen.
För en kvinna som inte använder hormonella preventivmedel är risken ungefär 2 på 10.000. För kvinnor som använder Dienorette är risken 8-11på 10.000. Så ja, risken är högre med hormonella preventivmedel än utan, men trots allt mindre än för gravida kvinnor, där risken är 5-22 på 10.000.
Angående huvudvärk så räknas det som en "vanlig" biverkning med Dienorette, vilket innebär att 1 kvinna av 10 har upplevt det. Men eftersom jag inte vet vad din huvudvärk brukar bero på så är det egentligen omöjligt att säga om risken ökar. Det att man annars upplever huvudvärk innebär inte automatiskt att man skulle få det oftare för att man äter p-piller. Och samma saker som normalt hjälper vid huvudvärk lönar sig att göra även med p-piller, d.v.s. frisk luft, äta regelbundet och dricka tillräckligt, sova tillräckligt och röra på sig. Jag inser att det låter ganska tråkigt men det är helt enkelt så kroppen fungerar. Den mår bäst om den får lagom av alla dessa saker och det är någonting du kan påverka själv.
Om man upplever biverkningar av p-pillren så brukar dessa för det mesta vara övergående, så om det är möjligt att fortsätta med samma piller i tre månader så brukar de flesta temporära biverkningar ha försvunnit vid det laget.
Om du ahr frågor så tveka inte att kontakta din preventivrådgivning som kan ta ställning till saken med all information som behövs.
Kram och lycka till,
Tessi