P-piller osv
07.12.2015
Hej!
Jag började med p-piller 1 december. På kvällen hade jag lite blod i flytningarna så då tog jag ett p-piller,men egentligen fick jag min mens under natten. Är jag ändå skyddad om jag ändå har tagit mina piller vid ungefär samma tidpunkt varje dag? Och det är min andra fråga: Är man skyddad fast man tar sina piller vid olika tidpunkter? Jag brukar ta mellan halv 9 - 9 men skulle de göra något fast man tar t.ex. halv 10?
Jag tar mina p-piller p.g.a min hemska mensvärk (brukade krampa när jag fick värk) men nu ska jag snart ha sex med en kille för första första gången och vill vara på den säkra sidan. Han är inte oskuld men han har testat sig för könssjukdomar så det känns bra iallafall. Han ville inte heller använda kondom eftersom han säger att dom inte hålls på.Det känns helt okej för mig faktist och ja,jag vet att p-piller inte är 100 % säkert men ja.
Hoppas på svar så småningom :-) xoxo

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.12.2015
Hej.
Det låter nog helt ok att du började ta dina piller på kvällen fast själva blödningen kom först på natten. Så på minuten är det inte, så det är nog helt som det ska och du är helt skyddad. Det är bra om man försöker hålla ungefär samma tid, men igen, det är inte på minuten utan mer så att om du brukar ta dem på morgonen så försök att hålla ungefär samma tid på dygnet, för att hormonnivån skall hållas så jämn som möjligt i kroppen. Så om du brukar ta pillren klockan 9 så försök att hålla dig till att ta dem mellan 8-11, men det är ingen katastrof även om det skulle bli på eftermiddagen nån gång. Det är bara lättare för kroppen att förstå om det finns ett system som är ganska regelbundet.
Om din kille har testat sig och ni vet att han är ren så är det helt ok att ni inte använder konom. Du äter ju p-piller så de skyddar dig alldeles tillräckligt bara du kommer ihåg att ta dem enligt anvisningarna. P-piller är nog så nära 100%säkra som man kan komma, så det finns inget att oroa sig för.
Lycka till! :)
Kram
Tessi