P-piller på tredjemensdagen
04.05.2015
Hej det är så att jag började äta mina p-piller på min tredje mensdag. Jag hade sex på min femte dag med p-piller. Och min mens tog slut samma dag som jag hade sex. Killen kom i mig.
Men jag vet inte om jag är skyddad för att jag har läst att man måste äta ppillret första mensdagen. Men jag åt på tredje mensdagen, och hade sex på min femte dag med p-piller. Jag har läst att ifall man börjar med p-piller tredje mensdagen är jag inte skyddad förens 1 vecka efter.
Stämmer det? Måste jag i så fall äta dagen efter piller? Är jag inte skyddad för att jag tog mitt första p-piller på tredje dagen av min mens? AS

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
06.05.2015
Hej AS! Hmm. Egentligen enligt alla finstilta regler borde ni nog ha använt kondom hela första veckan Jaa. Därför är det alltid bra att läsa igenom hela bipacksedeln som följer med i medicinförpackningen när man börjar på en ny medicin... Eftersom det här var precis när din mens hade slutat har du nog en miniminimalrisk för att vara gravid men men... I värsta fall hade du ägglossning under mensen. Det kan man ha men är mycket ovanligt.
Om det inte har gått mera än 72 timmar efter sexet kan du ännu ta akut-piller. Hinner du ännu? Du kan läsa mera om akut-piller här.
Annars är det nog bara att vänta på mensen eller ta ett graviditetstest ifall mensen inte dyker upp.
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare