p-piller samma dag som väntad mens...
17.01.2015
Jag och min pojkvän hade samlag med kondom och den hade läckt så jag tog ett akut p piller 12-13 h efter. Jag borde få min mens idag (alltså samma dag som jag tog pillret) eller imorgon, men kommer jag att få min mens nu när det var såhär nära på? För akut p piller blockerar väl ägglossningen så ska jag vänta fyra veckor till nästa mens? Eller borde jag kunna få det denhär veckan?

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
20.01.2015
Hej! Jag tror att du får din mens den här veckan eftersom akut-pillret togs så pass sent som samma dag din mens skulle börja. Men nu har det redan gått 2 dagar sedan du ställde din fråga - jag antar att du kanske redan har ett säkert svar dvs att din mens har startat? :)
Ifall ni har ett fast förhållande som ni tänker satsa på skulle jag rekommendera att ni kontaktar skolhälsovården som kan ordna om ett hormonellt preventivmedel åt er, efter att ni har testat er för könssjukdomar.
Hör av dej igen vid behov!   Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska-hälsovårdare