P-pillet stuff
14.07.2016
Hej. Jag undrar hur p-piller fungerar. Hur gammmal man måste vara för att äta, kan man äta hela livet? Farligt? Hur ofta måste man ta? Måste man ha regelbunden mens för att det ska fungera? Kexet

Vik. ungdomsinformatören Alexandra Vastaa
14.07.2016
Hej Kexet,
egentligen kan man börja äta p-piller då mensen har kommit igång. Oftast början man som tonåring äta det för att ha det som preventivmedel så man inte ska bli gravid. Naturligtvis finns det andra orsaker till att äta det också, t.ex för att det brukar hjälpa mot hård mensvärk. Vill man som väldigt ung börja äta p-piller så brukar man fundera tillsammans med hälsovårdaren på det noga först och hitta en bra orsak till att göra det. Även fast man fått mens så behöver det inte betyda att man är mogen att börja fundera på ett sexliv med en kille och behöver p-piller för skydd mot graviditet. Egentligen kan man nog äta dem så länge som det behövs, under hela kvinnans fertila ålder.
Det finns många olika slags piller. Bland annat vanliga p-piller som man ska äta i tre veckor och sedan hålla uppehåll en vecka för mens, eller bortfallsblödning som det egentligen heter då man äter p-piller. Sedan finns också minipiller som man ska ta varje dag. Skillnaden är på dessa är innehållet av hormonerna. P-piller innehåller två olika hormon (gestagen och östrogen) medan minipiller endast ett (gestagen).
Man kan bra börja äta p-piller även om mensen är oregelbunden. Då brukar man få lite regelbundenhet i den däremot.
Mera om p-piller - och om många andra bra preventivmedel, p-piller är ju ändå ett av de "hårdare" mot kroppen - kan du läsa på våra infosidor om Preventivmedel.
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare