på smällen nu?
20.04.2015
Hej decibel, ni måste hjälpa mig. Nu är det såhär att jag och min kille hade sex igår alltså 19 april och jag red honom när jag sen drog mig från honom sa han att kondomen inte längre satt kvar, men själva toppen av kondomen var nog kvar på penisen om ni förstår dendär lilla "bubblan" och kondomen satt nog kvarpå toppen av penisen och han hade inte fått utlösning ännu. Är jag gravid nu? Det är försent att ta dagen efter piller nu och jag oroar ihjäl mig, jag är verkligen inte kapabel att ta hand om ett barn!!
När skall jag i såna fall ta ett graviditets test?? Viktigt att jag får veta.
Jag hade mens senast 16 april, och 19 april hade vi samlag om det hjälper att veta. Jag är beräknad att få mens 15 maj. Jag är skiiträdd nu och inbillar mig det värsta vad fan skall jag göra?? Hjälp mig så snabbt som möjligt!! orolig liten16 åring

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.04.2015
Hej!
Du hinner ännu efter akut-piller - man kan ta dem upp till 3 dygn efter oskyddat samlag. Dem får man receptfritt på apoteket. Deras skydd minskar för varje timme som går och efter 72 timmar lönar det sig inte längre att man tar dem.
Sannolikheten att du ska vara gravid är yttepytteminimal, eftersom
1) Toppen på kondomen satt kvar och skyddade mot eventuella spermier i "fördroppen".
2) Han inte hade fått utlösning
3) Du hade ganska just haft mens, så då är risken för ägglossning mindre än vad den är ungefär mitt emellan menserna. Visst kan det varirera mycket när under menscykeln en tjej har ägglossning, men statistiskt sett är du på tryggare sidan ännu.
Så klart du behöver fundera på om du tycker det är värt att ta akut-piller nu. De har en del biverkningar för många eftersom de innehåller rätt starka hormoner, bland annat råddar de ofta till menscykeln (då kanske det inte är sagt att du får mens 15:e, den kan komma både före och efter). Men om du gissar att du kommer att oroa dig sjuk nu, så då lönar det sig att ta dem, för sinnesfridens skull. Tre veckor efter att du tagit akut-piller måste du hursomhelst ta ett graviditetstest för att se ifall de fungerat. Om du inte tar akut-piller kan du graviditetstesta först när mensen varit försenad med 7-10 dagar. Jo, lite märkligt med skillnaderna där, men så står det i alla bipacksedlar och så rekommenderar barnmorskor. Och här upprepar vi ju bara vad barnmorskorna, sexualrådgivarna och hälsovårdarna svarat 100 gånger förr på liknande frågor som din. Hursomhelst måste du vänta minimi 3 veckor för att ta graviditetstest, det lönar sig inte att ta före.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna