paniik
24.01.2016
Hej! den 2 januari hade jag sex med min pojkvänn vi använde kondom men den gick sönder(är int 100% säker) dagen efter tog jag ett akut p-piller och på kvällen fick jag värk och började blöda, hade värk i 3 dagar och blödde i 5 dagar(tror det var biverkningarna jag fick), men enligt min kalender skulle jag fått mensen den 7 januari och nu har det gått en månad sedan jag tog pillret och har ännu inte fått min mens. Idag på kvällen fick jag värk i magen(känns som mensvärk) och har kännt mig extra kissnödig och haft ont i nedre ryggen och det stog att man kunde känna så om man var gravid. Så just nu har jag panik och vet inte vad ja ska känna i min kropp, har funderat och kan det va mensen som kom då jag tog pillret efter som min mens inte är helt regelbunden? kan man få gratis graviditets test nånstans ifrån? vågar inte gå och köpa själv och vill verkligen inte bli gravid nu så jag vet inte vad jag ska göra rädd tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.01.2016
Hej.
Det mest sannolika är att din mens är sen nu p.g.a. akut p-pillret. Akut p-pillren fungerar ju så att de skjuter fram ägglossningen, så då är det mer eller mindre oundvikligt att de kastar om i menscykeln. Jag skulle därför ta det med ro om jag var du. Symtomen som du känner (ont i magen och kissnödighet) är ju lika mycket tecken på begynnande mens som tecken på graviditet.
Hos din skolhälsovårdare kan du be om att få göra ett graviditetstest. Hon kan då lägga en remiss till dig via datorn så får du gå till hvc och ge ett urinprov. Svaret kommer oftast snabbt, så din skolhälsovårdare kan meddela det till dig senare under dagen bara ni kommer överens om saken. Du kan också gå och tala med en sjukskötare vid hvc om du inte vill tala med skolhälsovårdaren, eller köpa ett test själv från butiken eller apoteket.
Men om jag var du så skulle jag vänta i lugn och ro i några veckor till ännu. Om inte mensen ännu har dykt upp då så kan du testa dig.
Kram
Tessi