Pausa med medecin före graviditet
21.04.2016
Hej! Min man äter Finasterid 5 mg (en fjärdedels tablett per dag) för manligt håravfall. Under tiden man äter denna medecin får man ju ABSOLUT inte skaffa barn. Hur länge måste man pausa med medecinen innan man kan försöka skaffa barn för att vara säker på att medecinen inte finns kvar i blodet? Hustrun

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
21.04.2016
Hej.
Finasterid är en medicin som används främst för att minska problem med förstorad prostata, men medicinen kan också användas för att minska manligt håravfall precis som du skriver. Medicinen är en antiandrogen, som påverkar testosteronproduktionen.
Medicinen är avsedd endast för män, och kvinnor som är gravida eller försöker bli gravida skall inte vara i kontakt med medicinen på något sätt eftersom medicinen kan orsaka fosterskador.
Jag kan inte svara på hur länge på förhand man måste sluta med medicinen innan man försöker bli gravida, men med tanke på hur allvarliga biverkningarna av medicnen kan vara och hur stor risken för fosterskador är om det finns spår av medicinen i mannens sperma så rör det sig antagligen om en längre tid. Det är med andra ord inte hur länge medicinen finns kvar i blodet som är centralt utan hur länge medicinen finns kvar i och påverkar spermierna. Men eftersom jag inte kan svara på exakt hur länge så tycker jag att ni skall kolla upp saken med den läkare som ordinerat medicinen.
Ring upp läkaren och tala med honom om saken. Bättre att vara på den säkra sidan.
Kram
Tessi