pring
07.04.2015
vad händer om man lämnar i p-ringen lite längre och inte tar ut den på exakt tidpunkt? avtar bara effekten eller är det farligt? och hur kan man vara skyddad bara tre timmar om man tar ut den, men vara skyddad under hela mens-veckan utan ringen? och om man har rikliga mellanblödningar, kan man använda tampong då när man har i ringen?

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
09.04.2015
Hej! Med p-ringen rekommenderas regelbundna rutiner för att garantera optimalt skydd mot graviditet. Dvs om du tar och sätter in p-ringen en måndag kl 09 rekommenderas det också att du tar ut den måndagen om 3 veckor kl 09. Självklart avtar hormonnivåerna om du har inne ringen för länge och ett fullgott skydd uppnås inte. Men farligt är det inte.
Av den anledningen rekommenderar jag inte heller att man tar ut ringen vid ex samlag. Det finns egentligen ingen skaderisk för varken kvinnan eller mannen av den mjuka ringen. Men jag har förstått att det finns män som tycker att ringen känns skön mot penisen vid samlag. Ifall man tar ut ringen är ju risken att man glömmer att sätta tillbaka den inom 3 timmar!
När du använder p-piller eller p-ring har du ju ingen ägglossning. Samt att hormonerna gör att sekretet i livmodermunnen blir mer svårgenomträngligt. Det här gör att du även är skyddad för graviditet även under "tomma veckan" dvs veckan då bortfallsblödningen kommmer.
Ja. Du kan använda tampong och p-ringen. Men kolla nu när du har tagit ut tampongen att p-ringen finns kvar i slidan och att den inte i misstag på något sätt har fastnat och följer med ut i wc-byttan... Ett alternativ är också menskoppen.
Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare