Pring
18.01.2017
Hej! Jag har en fråga angående p-ring.
Jag har nu i januari börjat använda min p-ring, men min mens är brun? Är det normalt?
Och när kan man ha oskyddat sex? Å kan man ta ut ringen medans man har sex? Skyddar det då också? Hur säkert är det om han kommer i mig och jag blir inte gravid?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
20.01.2017
Hej,
Mensen kan ändra lite då man börjar använda ett hormonellt preventivmedel, det beror delvis på att slemhinnan inte byggs upp exakt likadant då, men det kan också variera från gång till gång. Hur som helst är det ingenting du behöver oroa dig över. Det är helt normalt.
Om du använder p-ring så är det ju inte oskyddat sex, utan då skyddar du ju dig genom ringen. Men givetvis skall du använda kondom om du har sex med en partner som du inte vet med 100% säkerhet att är frisk. P-ringen skyddar dig även under dina "ring-fria" dagar, d.v.s. då du tar ut ringen och väntar på mensen. Du kan också ta ut ringen då du har sex, men du skall inte ha ut den i längre än 3 timmar. P-ringen är ett väldigt säkert skydd mot graviditet bara den används rätt, så du kan nog lita på den.
Kram
Tessi