Rädd för förlossning
30.03.2015
Hej,
Kollade på tv kvinnor som föder barn. Det ser otroligt smärtsamt ut att det slog mig nu hundra tankar och frågor.
Jag blev nyss otroligt rädd och orolig
Inför framtiden när Jag ska föda barn. Nämligen att dö under förlossningen... Jag vet att det kan hända och nu har jag typ panik över det..
Hur kommer det sig att moderkakan inte kommer ut samband med barnet, som jag förstod. Då förblöder man och hinnar men ej bli opererad dör man.
Herregud... Vad hemskt :(
Jag har också panikångest som jag fick för 1 år sedan. Jag är 21 ska fylla 22.
Jag äter medicin ssri Fluoxetin och mår bätte idag. Kan Fluoxetin på något sätt orsak det här också, eller? Jag är mycket rädd för det. Jag äter p-piller Yasmin också sedan 3
År tillbaka. Är rädd att de ska påverka det med.
Jag är normalbyggd, 173 lång och väger 67 kg. Jag är en frisk person i övrig samt bra
Hjärta. Inga i våra släktingar (som jag känner till) har problem med hjärtat eller något.
Åh fy mår dåligt :-( varför finns ens sånt?!

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
30.03.2015
Hej unga kvinna! Min tanke och erfarenhet med 9 månader långa graviditeten är att man mognar till massor under den tiden. Graviditeten är en tid för förberedelser och planering inför det som komma skall, både när det gäller förlossningen och babyvården. Tillika är förlossningen för de allra flesta det värsta de någonsin har upplevt men också en så fin erfarenhet som de aldrig någonsin skulle vilja vara utan. Ja - vi föder barn med smärta, kroppen sköter ett jobb som vi aldrig kan föreställa oss att vår egen kropp kan åstadkomma innan vi är mitt i det. Ur smärtan frigörs en massa endorfiner som lite drogar kvinnan till lugn och koncentration på att leva i nuet. Vilket gör att man inte kan tänka sig att man mitt i skulle kliva in o ta över en kvinnas förlossningsarbete utan denna uppladdning av hormoner som cirkulerar i hennes kropp. I västvärlden finns det jättefina smärtmetoder som jag tycker att vi som kvinnor ska vara tacksamma för och använda oss av. I västvärlden är också både mödra- och barndödligheten väldigt låg - tack vare högt utbildad personal och framstående sjukvård.
Kvinnan kan förblöda under förlossningen men det här är tack och lov mycket mycket ovanligt. Det finns både medicinsk apparatur och mediciner som hjälper till för att sådant här inte ska få ske. Barnmorskorna och gynekologerna är högt utbildade och är dedikerade sitt jobb - de gör sitt allt för den födande kvinnan och babyn.
Så ifall du inte känner dej mogen att bli mamma och gå igenom en förlossning nu så tycker jag att du ska vänta. Fortsätt att leva hälsosamt och håll dej i god kondition. Det är till fördel i förlossningssalen om man är normalviktig och har en grundkondition. Och jättefint att du har goda gener i din släkt!
Den dagen då du känner dej mogen för att bli gravid får du kontakta din läkare för att rådgöra vilka mediciner som passar dej under en graviditet. Det här avgörs från fall till fall och inget jag kan avgöra nu. Det är många faktorer som spelar in och helhetsbilden har din läkare. Hoppas du får bra hjälp för din panikångest!
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare